بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» صفر تا صد غذای توله سگ

صفر تا صد غذای توله سگ



یکی از اصلی‌ترین دلایل نگهداری از حیوانات خانگی، سرگرم کننده بودن و البته زیبایی و شادابی این حیوانات است. مطمئناً همه می‌‌خواهند به‌جای یک سگ افسرده و بی‌حال، یک سگ بازیگوش، پرانرژی و شاد داشته باشند. حیوانات تأثیر خوبی بر سلامت روح و شادی ما دارند.


حالا اگر شما از یک سگ از زمان تولگی نگهداری کنید، تغذیه صحیح آن توله در سنین تولگی، بر سلامت آن در دوران بلوغ نقش دارد. به همین خاطر در این مطلب، غذای توله سگ را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. با آگاهی از این موضوع، بهتر می‌توانیم هوای غذای توله ‌سگ‌های کوچولو و بامزه‌مان را داشته باشیم.


به توله سگ چه غذایی بدهیم؟

موضوع تغذیه توله‌ سگ‌ها، یکی از اصلی‌ترین موارد نگه‌داری از این حیوانات است. چراکه وقتی تغذیه آن‌‌ها به درستی صورت بگیرد، دیگر مشکلات جسمی و روانی آن‌ها نیز برطرف خواهد شد. اما غذای توله سگ‌مان باید چگونه باشد که نیازهای فیزیولوژیکی آن را تأمین کند؟!


حداکثر دوران تولگی یک سگ را می‌توان یک سال در نظر گرفت. این حیوانات به سرعت رشد کرده و به غذاهایی سرشار از مواد مغذی نیاز دارند تا استخوان‌ها و دیگر سیستم‌های فیزیولوژیکی آن‌ به خوبی رشد کنند. اصلی‌ترین ماده‌ای که باید در غذای سگ‌ها وجود داشته باشد، پروتئین و چربی است. اما مقدار این دو در غذای توله سگ، باید بیشتر از غذای سگ‌های بزرگسال باشد.


برای تأمین پروتئین و چربی موردنیاز توله‌ها، می‌توانید از غذاهای خانگی و تجاری استفاده کنید. اما مقدار و ترکیب این غذاها برای توله‌ها، به نژاد، وزن، شرایط زندگی و روحی این حیوانات بستگی دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود که برای تعیین دقیق مقدار و ترکیب غذایی توله‌ها از دامپزشک مشورت بگیرید. دامپزشک‌ها با بررسی تمام فاکتورهای نامبرده، رژیمی را برای توله در نظر می‌گیرند که دقیقاً متناسب با شرایط زندگی و حیاتی آن باشد.


 


تعداد وعده‌های غذای‌ توله سگ در طول روز چقدر است؟

توله‌سگ‌ها به سرعت رشد می‌کنند و برای اینکه روند رشد آن‌ها به درستی طی شود، باید در طول روز چند وعده غذا بخورند. این در حالی است که برای سگ‌ها بالغ، در طول روز، تنها یک یا دو وعده غذا کفایت می‌کند.


معمولاً اکثر والدین در طول روز به توله سگ‌های خود سه یا چهار وعده غذا می‌دهند. این مقدار می‌تواند بسته به نژاد و مقدار فعالیت توله، بیشتر یا کمتر هم باشد. تعداد وعده‌های غذایی توله‌ها را نیز با مشورت دامپزشک، بهتر می‌توان تعیین کرد. اما اگر به دامپزشک دسترسی ندارید، این تعداد را بین سه تا پنج وعده قرار دهید.


 


بهترین غذا برای رشد توله سگ کدام غذا است؟

همانطور که گفتیم، توله سگ‌ها برای رشد و نموی تمام اندام‌های خود به مقدار زیادی از مواد مغذی مفید نیاز دارند. موادی که بتوانند به شیوه‌ای‌ صحیح، نیازهای آن‌ها را برطرف کرده و موجبات رشدشان را فراهم کنند. در واقع، بهترین غذای توله سگ، باید حاوی موارد زیر باشد:


پروتئین

چربی

فیبر

مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن و ….

ویتامین‌های A – B – C – D – E

کربوهیدرات

با توجه به اینکه توله‌ها معده و سیستم گوارش کوچک و حساسی دارند، نمی‌توان از مواد گوشتی صفت و موارد حاوی فیبرهای متنوع به آن‌ها داد. به همین خاطر بهتر است از غذاهای تجاری مخصوص توله‌ها استفاده کنید؛ چراکه این غذاها به‌صورتی ترکیب‌بندی شده‌اند که تمام موارد موردنیاز برای توله سگ در آن‌ها وجود دارد.


اگر خواستار دادن غذاهای خانگی به توله‌های خود هستید، بهتر است با مشورت دامپزشک، ترکیب نرمی را تهیه کنید که هم مواد فوق در آن وجود داشته باشد و هم توله سگ به راحتی بتواند آن را بخورد.


 


کدام غذا برای توله سگ مناسب‌تر است غذای خشک یا غذای کنسروی؟

غذای هر نوع سگ با نژاد دیگر تفاوت دارد، مثلا شما اگر سگ‌تان دوبرمن است، باید بدانید غذای سگ دوبرمن چیست و همینطور در مورد نژاد های دیگری مثل هاسکی. بیشتر والدین ترجیح می‌دهند تا از غذاهای تجاری غنی‌شده برای توله‌ها و همچنین سگ‌های بالغ خود بهره بگیرند. اما غذاهای تجاری به دو صورت «خشک» و «کنسروی» در بازار وجود دارند که هریک دارای ویژگی‌های خاصی هستند. برخی از مزایا و معایب این نوع از غذاها به قرار زیر هستند:


 


مزیت‌های غذای خشک برای توله سگ

غذاهای خشک ترکیب بالانس‌ شده‌ای از مواد مغذی موردنیاز برای بدن توله‌ها هستند که در صورت استفاده از آن‌ها، دیگر نیازی به ترکیبات مکمل نیست. این نوع از غذاها، مورد علاقه بیشتر توله‌ها هستند؛ چراکه جویدن دانه‌های خشک غذا برای آن‌ها لذتبخش است و همچنین باعث جرم‌گیری دندان آن‌ها می‌شود.


غذای خشک توله سگ به‌صورت‌های بسته‌ای و حتی فله‌ای در بازار یافت می‌شوند و قیمت به صرفه‌ای هم دارند. این غذاها به دلیل خشک بودن، فاسد نمی‌شوند و همیشه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.






معایب غذای خشک برای توله سگ

غذاهای تجاری خشک، اگر به‌صورت دائمی مورد استفاده قرار بگیرند، باعث کمبود آب در بدن توله‌ها می‌شوند. به همین خاطر، برخی از والدین، به همراه غذاهای خشک، توله‌ها را برای نوشیدن آب زیاد، ترغیب می‌کنند. اما نوشیدن آب زیاد، برای توله‌ها لذتبخش نیست و گاهی در اثر سرپیچی از نوشیدن آب زیاد، دچار یبوست می‌شوند.


 


مزایای غذای کنسروی برای توله سگ

غذاهای تجاری کنسروی، مرطوب و گاهی هم آبکی هستند. بافت این نوع از غذا، به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی گوشت است، برای توله سگ‌ها لذیذ‌تر است و بیشتر از سایر انواع غذا، به رژيم آن‌ها در طبیعت شباهت دارد. غذای کنسرو سگ به وسیله رطوبت و آبی که در بافت خود دارند، رطوبت موردنیاز بدن توله‌ها را تأمین می‌کنند و سرشار از پروتئین و سایر مواد مغذی هستند.


 


معایب غذای کنسروی برای توله سگ

غذاهای کنسرویی به نسبت غذاهای خشک، قیمت بالاتری دارند و به دلیل رطوبت، فسادپذیر هستند. در واقع اگر شما یک کنسرو غذای توله سگ را باز کنید، باید آن را بلافاصله مصرف کنید، در غیر این‌صورت خراب می‌شود.


با توجه به مزایا و معایبی که برای هریک از غذاهای خشک و کنسرویی عنوان کردیم، می‌توان نتیجه گرفت که غذای توله سگ، باید ترکیبی از غذاهای خشک و مرطوب باشد، تا هم رطوبت بدن آن‌ها تأمین شود و هم از مواد مغذی و ترکیب‌های متنوع غذایی هم بهره‌مند شوند.




برنامه غذای توله سگ از بدو تولد تا بلوغ

غذای توله سگ را نمی‌توان به سگ بالغ داد و غذای سگ‌های بالغ را هم به هیچ وجه نمی‌توان برای توله‌ها استفاده کرد. به همین خاطر، ضروری است که هر والدینی که از حیوانات خانگی مانند سگ‌ها مراقبت می‌کند، دید کلی‌ای نسبت به تغذیه این حیوان در دوران‌های متفاوت زندگی‌اش داشته باشد. تغذیه توله سگ از بدو تولد تا بلوغ، باید به صورت زیر باشد:


 


غذاي توله سگ يک ماهه

توله‌هایی که تازه به دنیا می‌آیند، تا یک ماهگی نمی‌توانند از هیچ غذایی غیر از شیر استفاده کنند. به همین خاطر می‌توان در کنار شیر مادر، از شیر خشک مخصوص توله نیز به آن‌ها داد. البته در طبیعت، شیر مادر به تنهایی می‌تواند تمام مایحتاج غذای توله سگ را تأمین کند، اما برای توله‌های خانگی، بهتر است از شیر خشک هم استفاده شود.


غذای توله ‌سگ دو ماهه

از سن یک تا دو ماهگی، توله‌سگ‌ها کم‌کم می‌توانند در کنار شیر، غذا هم بخورند. به همین دلیل در فاصله یک تا دو ماهگی توله، باید برای تغدیه آن‌ها از شیر خشک مخصوص و غذاهای نرم استارتر تجاری و غذاهای خانگی پوره‌ای کمک بگیرید.


غذای توله سگ سه ماهه

برای توله‌های سه تا هفت یا هشت ماهه، باید از غذاهای مخصوص توله‌سگ تجاری – خشک و کنسرویی – استفاده شود. اگر از غذای خانگی استفاده کنید، ترکیب، مقدار، مکمل و تعداد وعده‌های آن باید با مشورت دامپزشک تعیین شود.


غذای توله سگ هشت ماهه

برخی از توله‌سگ‌ها در بین سنین هشت ماهگی تا یک سالی، عقیم می‌شوند. به همین خاطر می‌توان در این دوران، از غذاهای تجاری مخصوص توله‌های عقیم شده استفاده کرد. غذاهای خانگی برای توله‌های عقیم شده نیز باید توسط دامپزشک مشخص شود.


غذای سگ یک ساله

سگ‌ها وقتی یک سال را تمام می کنند، دیگر توله نیستند و یک سگ بالغ و بزرگسال به حساب می‌آیند. به همین خاطر باید از رژیم‌های غذایی مخصوص سگ‌های بالغ مصرف کنند. غذاهای خشک و کنسروی سگ بالغ در کنار غذاهای خانگی متناسب با سن این حیوانات در یک سالگی به آن‌ها داده می‌شود. این رژیم تا سن هفت سالگی ادامه می‌یابد.


غذای سگ هفت ساله

سگ‌ها وقتی به سن هفت یا هشت سالگی می‌رسند، سگ‌های پیر و میانسال محسوب می‌شوند. آن‌گاه باید غذای مخصوص سگ‌های پیر به آن‌ها داده شود. غذاهای مخصوص سگ‌های پیر به صورت تجاری در بازار وجود دارند. البته باز هم می‌توان از غذاهای خانگی برای سگ‌ها پیر نیز بهره برد.


 


 تغذیه توله سگ بی مادر

سگ‌های مادر ممکن است پس از تولد توله‌های خود، به دلایلی نتواند به آن‌ها خود شیر بدهد یا توله از مادرش جدا شده باشد. در موقعیت‌های این‌چنینی، باید تغذیه و مراقبت از توله‌ها با دقت بسیار زیادتری انجام شود.


سگ‌ها در طبیعت، تمام نیازهای مراقبتی و تغذیه‌ای توله‌های خود را تأمین می‌کنند. در مورد توله‌های خانگی نیز، بخش زیادی از مراقبت‌ها توسط سگ ماده انجام می‌شود. اما اگر سگ ماده از توله‌ها دور باشد یا به دلیل ضعف و ناتوانی نتواند از آن‌ها مراقبت کند، این وظیفه‌ی خطیر، تماماً بر عهده‌ی صاحبان سگ‌ها خواهد بود.


شما می‌توانید برای غذای توله سگ کوچکی که بی مادر مانده، از شیر گاو یا شیرهای دیگر بدون لاکتوز استفاده کنید. البته ترکیب کردن شیر با زرده تخم‌مرغ، مقدار کمی عسل و روغن زیتون، ترکیب قوی‌تری را برای توله ایجاد می‌کند.


توله‌ها که بزرگتر شدند و به سن چهار یا پنج ماهگی رسیدند، می‌توانید از غذاهای خانگی پور‌ه‌ای یا حتی سرلاک‌های بچه هم به آن‌ها بدهید. ماست کم‌چرب هم در این دوران، گزینه خوبی برای توله‌ها خواهد بود. البته در صورت بروز اسهال، ترکیب غذای توله سگ را به کمک دامپزشک تغییر دهید.


 




برای شیر دادن به توله‌های کوچک باید از قطره‌چکان استفاده کنید. اما وقتی این توله‌ها به سن چهار یا پنج ماهگی رسیدند، باید یاد بگیرند که خودشان غذا بخورند. بنابراین باید با استفاده از برخی از روش‌های رایج، به آن‌ها یاد بدهید که به سمت ظرف غذا بروند. مثلاً دهانشان را به ماست کم‌چرب آغشته کرده و سپس با همان انگشت، آن‌ها را به سمت ظرف ماست هدایت کنید.


 


 10 غذای خانگی برای توله سگ

بسیار پیش می‌آید که والدین می‌خواهند در کنار غذاهای تجاری و آماده، از غذاهای خانگی برای تغذیه توله سگ‌های خود استفاده کنند. برخی‌ها، غذای خانگی را بهترین نوع تغدیه برای سگ‌ها می‌دانند و غذاهای آماده را رد می‌کنند. اما این تصور چندان هم درست نیست و گاهی غذاهای خانگی نمی‌توانند ترکیب غنی غذاهای آماده را به خود بگیرند. برای درک بهتر این موضوع، مزایا و معایب غذاهای خانگی را به‌صورت زیر بررسی می‌کنیم:


 


مزایای غذای خانگی برای توله سگ

غذاهای خانگی در درجه اول، بسیار به‌صرفه‌تر از غذاهای تجاری هستند و استفاده از آن‌ها، هزینه مراقبت از سگ‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. این در حالی است که خرید همیشگی غذاهای آماده – آن هم از برندهای برتری چون غذای سگ رویال‌کنین – هزینه مراقبت از سگ‌ها را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد. البته گاهی مشکل تنها در هزینه خلاصه نمی‌شود و کمبود غذاهای آماده باکیفیت در بازار ایران، برای والدین مشکل‌ساز می‌شود.


بالا رفتن قیمت ارز، تحریم و دیگر مشکلات اقتصاد ملی، باعث شده تا برندهای برتر تهیه غذای خشک توله سگ وارد کشورمان نشود. با این حساب، والدینی که تنها از برندهای برتر برای سگ خود بهره برده‌اند و به برندهای معمولی اعتماد ندارند، مجبور می‌شوند تا به تهیه غذای توله سگ به‌صورت خانگی متوصل شوند.


البته غذاهای خانگی، تازه و تمیز هم هستند و تهیه صحیح آن‌ها، بیشتر می‌تواند به مزاج توله‌های بامزه خوش بیاید. گاهی که سگ‌ها از غذاهای تجاری استقبال نمی‌کنند و خواستار تغییر رژیم غذایی خود هستند، ورود تدریجی غذای آماده به رژیم‌شان، می‌تواند رضایت آن‌ها را در پی داشته باشد.


 


معایب غذای خانگی برای توله سگ

بزرگترین مشکلی که غذاهای خانگی می‌توانند داشته باشند، ترکیب نامناسب است. چراکه برخی از مواد معدنی و ویتامین‌های خاص در غذاهای خانگی و مجاز برای سگ‌ها و توله‌ها وجود ندارد. این در حالی است که غذاهای تجاری حاوی تمام مواد ضروری برای بدن توله‌ها هستند. بنابراین برای اینکه چنین مشکلی ایجاد نشود، باید حتماً ترکیب غذای خانگی توله سگ‌ها، با مشورت دامپزشک انجام شود.


مقدار غذای خانگی توله‌ها، باید چقدر باشد؟

مقدار و تعداد وعده‌های غذایی، چه به‌صورت خانگی و چه به‌صورت تجاری، به نژاد، جثه، متابولیسم، روحیه و دیگر شرایط زندگی سگ‌ها و توله‌ها بستگی دارد. البته بهتر است همیشه برای تعیین این مقدار، از دامپزشک کمک گرفته شود. اما اگر به هر دلیلی به دامپزشک دسترسی ندارید، با توجه به وزن سگ، از مقادیر استاندارد زیر استفاده کنید:


سگ یا توله با وزن 5 کیلوگرم – یک فنجان غذا در روز

سگ یا توله با وزن 10 کیلوگرم – دو فنجان غذا در روز

سگ با وزن 20 کیلوگرم – چهار فنجان غذا در روز

سگ با وزن 40 کیلو – هشت فنجان غذا در روز

البته باز هم تاکید ما بر این است که با توجه به شرایط خاص توله‌ سگ‌های خود، مقدار غذای آن‌ها را با یک کارشناس یا دامپزشک هماهنگ کنید. چراکه برخی از نژادهای سگ، این مقادیر را در یک وعده غذایی صرف می‌کنند و برای وعده‌های دیگر، غذای بیشتری می‌طلبند. برخی‌ها نیز به بسیار کمتر از این مقادیر نیاز دارند.


 


10 ترکیب غذای توله سگ خانگی

ترکیبات غذایی بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید آن را در داخل خانه درست کرده و در اختیار توله‌های بامزه قرار دهید. اما از بین ترکیبات متنوعی که وجود دارد، 10 ترکیب محبوب را به شما معرفی می‌کنیم که برای اکثریت سگ‌های متوسط و توله‌هایشان یا مقادیر نرم و کم مناسب است. این ترکیبات به قرار زیر هستند:


مخلوط گوشت، تخم‌مرغ، مقداری روغن ذرت به همراه جوانه گندم، یک غذای کامل برای توله‌سگ‌های بازیگوش به حساب می‌آید (در صورت بروز اسهالی، روغن را حذف کنید).

مخلوط شیر، سویا، اسفناج به همراه مقدار کمی آرد و روغن ذرت هم می‌تواند وعده غذایی مناسبی برای توله‌ها باشد.

مخطوط آرد سفید با گوشت و اسفناج، البته به‌صورتی که کاملاً پخته شده باشد، غذای ایده‌الی برای توله سگ خواهد بود.

ترکیب برنج کته با موادی چون گوشت، تخم‌مرغ، سنگدان مرغ رنده شده و سبزیجات را می‌توان یک وعده غذایی کامل و خوب به حساب آورد.

مخلوط کاملاً پخته شده‌ی گوشت و پوره سیب زمینی به همراه سبزیجات و هویج رنده هم برای توله‌ها مناسب و مفید است.

ترکیب ماست با گوشت کاملاً پخته شده و جوانه گندم نیز برای توله سگ‌ها توصیه می‌شود.

سرلاک یا بیسکوییت‌های ساده خرد شده و مخلوط شده با شیر برای توله‌های کوچک‌تر مناسب است (توله‌های بسیار کوچک نمی‌توانند هیچ غذای صفتی بخورند).

ترکیب قلب مرغ با سویا و شلخم پخته شده نیز برای توله‌های بزرگتر مناسب است.

سیب زمینی رنده شده با گوشت، آرد ذرت و شیر بدون لاکتوز، یک ترکیب غذایی قوی برای توله‌ها است.

هویج رنده شده، گوشت (بره، گوساله، مرغ)، برنج کته و نخود فرنگی هم گزینه‌های خوبی برای درست کردن یک غذای خانگی برای توله سگ‌ها هستند.

 


غذاهای ممنوعه برای توله سگ‌ها

برخی از غذاها و مواد خوراکی هستند که نه تنها برای توله‌سگ‌ها، بلکه برای کل سگ‌ها مضرند و استفاده از آن‌ها برای سگ‌ها کاملاً ممنوع است. از جمله این موارد خوراکی غیرمجاز، می‌توان موارد زیر را نام برد:


چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار

انگور و کشمش

آووکادو

پیاز و سیر

نوشیدنی‌های حاوی الکل

غذاهای شور، تند یا پرادویه

تخم مرغ خام

شکلات

غذاهای انسانی

این موارد جزو غذای ممنوعه‌ توله سگ محسوب میشوند. استفاده از آن‌ها ممکن است بی‌حالی، کمبود انرژی، اسهال، استفراغ، آلرژی، مشکلات گوارشی یا حتی مرگ را به همراه داشته باشد. پس به هیچ‌ وجه این موارد را وارد رژیم غذای خانگی سگ‌ یا توله سگ‌های‌تان نکنید تا سلامت آن‌ها به خطر نیفتد.


چطور بفهمیم غذایی که به توله‌ها می‌دهیم، نیازهای آن‌ها را تأمین می‌کند یا خیر؟

برای تشخیص خوب بودن غذاهای تجاری، فقط کافیست که به اطلاعات روی بسته‌بندی این غذاها توجه کنیم. روی بسته‌های غذای آماده توله‌ها، تمام موارد استفاده شده در ترکیب آن‌ها و همچنین مقدار تأمین نیاز توله و رنج سنی توله نیز در آن نوشته شده است. البته غذاهای آماده‌ای که روی برچسب خود، تأییدیه انجمن کنترل تغذیه آمریکا «AAFCO» را داشته باشند، به نسبت سایر غذاها، اطمینان بیشتری هم دارند.


در مورد تشخیص غذای مفید توله سگ نیز، باید به توله‌های خود نگریسته و روحیه، ظاهر و حس و حال آن‌ها را بررسی کنید. وقتی توله‌ها شاد هستند، بازی می‌کنند و مشکل ظاهری خاصی ندارند، یعنی تغذیه مناسبی هم دارند. البته رنگ قهوه‌ای مدفوع هم می‌تواند نشان از هضم خوب غذا توسط معده آن‌ها باشد.


 


غذاهای تشویقی برای توله سگ‌ها

غذای تشویقی توله سگ‌تان باید حتماً مواد خوراکی باشند که مورد علاقه توله‌ها باشد. وقتی توله‌ای یک نوع تشویقی خاص را دوست ندارد، آن ماده اصلاً برای آن تشویقی محسوب نمی‌شود. پس مواد خوراکی مورد علاقه توله سگ شما، می‌تواند همان تشویقی برای او باشد که برای تربیت صحیح توله‌ها، می‌توانید از آن تشویقی‌ استفاده کنید. به‌صورت کلی، تشویقی‌های رایج برای سگ‌های بالغ که مقدار کمتر و نرمتر آن، می‌تواند تشویقی مناسب برای توله‌ها هم باشد، به قرار زیر است:


میوه‌جات (به جز میوه‌های ممنوعه برای سگ‌ها)

تکه‌های کوچ بیسکوییت‌های طرحدار (به‌خصوص بیسکوییت‌هایی که طرحی‌هایی شبیه به استخوان یا سایر خوراک‌های موردعلاقه سگ‌ها دارند)

تکه‌های کوچک انواع گوشت بره، مرغ و ….

غذاهای خشک خاص که در رژیم اصلی توله وجود ندارند اما توله به آن‌ها علاقه نشان می‌دهد

پاپکورن‌های بدون نمک

تکه‌های کوچک پنیر

دانه‌های تشویقی مخصوص سگ‌ها





برخی از این خوراکی‌ها حساسیت دارند. به همین خاطر هر نوع تشویقی را به توله سگ‌ها ندهید و حتماً جوانب احتیاط را در این باره رعایت نمایید.


 


سخن پایانی

توله‌های سگ نیز مانند نوزاد انسان حساس هستند و نیاز به مراقبت‌های ویژه و تغذیه مناسب دارند. وقتی تصمیم می‌گیرید از تعدادی توله سگ مراقبت کنید یا سگ ماده خود را عقیم نمی‌کنید، باید توانایی نگهداری از این حیوانات کوچک و بامزه را در خود ایجاد کنید. تغذیه توله سگ، ممکن است برای والدین کار سختی به حساب بیاید، اما بسیار لذتبخش است. با توجه به مواردی که عنوان شد، شما می‌توانید با اطلاعات کافی در مورد تهیه غذای توله سگ، اقدام به تهیه غذاهای خانگی نمایید. اما در مراقبت از هر حیوان خانگی، باید حتما، مشورت‌های متعددی با دامپزشک داشته باشید.


انسان وقتی مریض می‌شود یا مشکلی پیدا می‌کند، می‌تواند آن را بیان کند. اما حیوانات از این نعمت بی‌بهره‌اند. حتی سگ‌های بالغ نیز نمی‌توانند نیازهای خود را به‌درستی به ما نشان دهند، چه برسد به توله‌های کوچک.


پس لطفاً در مورد تغذیه توله سگ‌ها و دیگر موارد مراقبتی آن‌ها، هرگز خودسرانه عمل نکنید و حتماً با دامپزشک در ارتباط باشید.






فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده